MOTOR JIKOV CNG
CZ    EN
Člen skupiny MOTOR JIKOV GROUP
Přejít k hlavnímu obsahu webu
MOTOR JIKOV CNG > NAPSALI O NÁS > Auta jezdící na stlačený zemní plyn lze tankovat i ve firmě nebo doma
Auta jezdící na stlačený zemní plyn lze tankovat i ve firmě nebo doma

Soběslavská společnost MOTOR JIKOV Strojírenská, a.s. se stala první českou firmou, a jednou z mála na světě, která vyvinula malé plnicí zařízení CNG pro vozidla, využívající jako palivo stlačený zemní plyn. To v loňském roce také zavedla do sériové výroby.

„Chtěli jsme vyvinout zařízení pro stlačování zemního plynu do CNG vozidel dostupné hlavně privátním uživatelům, živnostníkům a firmám. To na zdejším trhu chybělo, a jak se ukazuje, stává se se z něho i dobré exportní zboží, protože zájem o plničku už registrujeme z řady evropských zemí,” říká Jiří Slíva, ředitel společnosti MOTOR JIKOV Strojírenská, a.s., patřící mezi čtyři podniky českobudějovické skupiny MOTOR JIKOV Group, a.s.

Motivací bylo umožnit uživatelům levně plnit stlačený zemní plyn přímo v pohodlí domova nebo v zázemí jejich firem, stejně jako dát šanci používat vozidla na CNG i tam, kde se nelze dostat k veřejným plnicím stanicím. To platí třeba pro vysokozdvižné vozíky, rolby na úpravu ledu, kolejová nebo letištní vozidla.

Obrovskou předností plniček, velkých zhruba jako menší lednička, je snadná manipulace. Stačí na jedné straně připojit hadici na domácí rozvod zemního plynu a na druhé k ventilu nádrže automobilu, stisknout tlačítko a všechno ostatní se už děje automaticky. U běžného osobního auta trvá naplnění dvě až tři hodiny podle velikosti nádrže. Plnit lze souběžně i dvě vozidla.

Druhou možností, i když investičně i časově náročnější, je vybudování „vnitropodnikové čerpací stanice”, kdy jsou jednotlivé plnicí jednotky spojeny s tlakovým zásobníkem, který se postupně naplní stlačeným plynem. Z něho pak lze vozidlo naplnit během 3 až 4 minut. tato varianta je vhodná pro společnosti s flotilou tří a více vozidel.

Sázka na malé plničky řidičům i firmám umožňuje nezávislost na veřejných plnicích stanicích, jejichž počet je v Česku stále omezen. Přibude-li zde letos očekávaných 8 až 10 nových, jejich počet se zvýší zhruba na 43. To je v srovnání s vyspělými evropskými zeměmi velmi málo. Například Itálie nabízí řidičům 700 stanic na CNG, Německo 835 a srovnatelné Rakousko 200.

Manažer pro prodej Václav Král přitom upozorňuje, že vždy je třeba zhodnotit představy a podmínky konkrétních zákazníků a pak navrhnout optimální řešení. „Naše řešení je variabilní a tím lze i do určité míry regulovat výkon stanice podle počtu a režimu plněných vozidel,”.

Podle Miroslava Dvořáka, generálního ředitele MOTOR JIKOV Group, a.s., produkt zapadá do strategie holdingu. „Je to finální výrobek, u kterého jsme využili naše bohaté zkušenosti s vývojem a výrobou kompresorů, které jsou srdcem plničky, a proto věřím, že naše ambiciózní plány, prorazit s ní i mimo Evropu, jsou reálné.”

MOTOR JIKOV Group, a.s. je tradiční českou firmou s více než stoletou tradicí. Skupina sama nyní používá pohon na CNG u zhruba 15% svých osobních a užitkových vozidel a vysokozdvižných vozíků. Tím na dopravních nákladech šetří ročně na 400 000 korun. Zároveň se tím sníží zátěž životního prostředí o 10 tun CO2/rok. Tento podíl vozů na CNG bude holding dál zvyšovat. Celé společnosti s 850 zaměstnanci a 1,3 miliardami tržeb to pak ročně ušetří zhruba 2,9 miliónů korun. Vyprodukované emise CO2 se tím sníží o 65 tun za rok.

Firma je zakládajícím členem neziskové Asociace NGV, jejímž hlavním posláním je právě rozvoj a podpora využití CNG a biometanu v dopravě, včetně vytváření odpovídajícího legislativního prostředí.

zdroj: Techmagazín 5/2011