MOTOR JIKOV CNG
CZ    EN
Člen skupiny MOTOR JIKOV GROUP
Přejít k hlavnímu obsahu webu
MOTOR JIKOV CNG > O CNG > VOZIDLA NA CNG

Ekologie, nízká hlučnost, bezpečnost, větší dojezd, úleva na spotřební a silniční dani. To jsou jen některé z výhod vozidel s pohonem na CNG.

Ale především výše provozních nákladů činí z vozidel se CNG alternativu budoucnosti. Náklady na provoz motorových vozidel jsou ve srovnání s klasickými benzínovými motory asi o dvě třetiny nižší, v případě naftových motorů dosahuje CNG asi čtyřicetiprocentní úspory. Provoz motorů na CNG je o pětinu levnější než při použití LPG. Při dnešních cenách ujede motorista s klasickým benzínovým motorem za tisíc korun přibližně 470 kilometrů, s CNG ujede za tisícovku až 1 250 kilometrů. Vozidla s CNG mohou v ČR parkovat v podzemních garážích.

Vozidla na CNG

Více o vozidlech na CNG
V osobních a užitkových vozidlech je možné kombinovat CNG se spalováním benzínu. U autobusů, případně v nákladních automobilech se CNG kombinuje i se spalováním nafty. Kromě stlačeného zemního plynu lze ve vozidlech CNG použít i vyčištěný bioplyn. U tohoto typu vozidel se kombinací různých zdrojů zvyšuje dojezd na jedno tankování. Dojezd vozidel vyrobených primárně na CNG limituje síť čerpacích stanic, která se v ČR i v Evropě stále rozrůstá. Optimální je využití CNG ve flotilách vozidel, která mají pevně dánu svou trasu a nevzdálí se příliš od plnicích stanic. Proto také vozidla s CNG stále více využívají provozovatelé městské hromadné dopravy, pošta, autoškoly, státní instituce či vozidla taxislužby.

Vozidla na CNG

Vozidla přestavěná na CNG mají tlakovou nádrž obvykle v zavazadlovém prostoru vozu. Tovární vozy s primárním pohonem CNG mají tlakovou nádrž obvykle pod podlahou a nádrž proto nepředstavuje pro uživatele vozu žádné omezení. Tlaková nádrž obsahuje plyn stlačený pod tlakem 200 barů při 15 °C. Tlakové láhve CNG patří k nejbezpečnějším. Při testech, haváriích, požárech i střelbě byly výrazně odolnější než klasické nádrže.