MOTOR JIKOV CNG
CZ    EN
Člen skupiny MOTOR JIKOV GROUP
Přejít k hlavnímu obsahu webu
MOTOR JIKOV CNG > TISKOVÉ ZPRÁVY > Písečtí chtějí ve městě autobusy na zemní plyn
Písečtí chtějí ve městě autobusy na zemní plyn

Červen – Písek plánuje zavést nízkonákladovou dopravu MHD za 40 milionů. ČSAD teď chce spolu s městem žádat o dotaci na nákup šesti autobusů s pohonem na stlačený zemní plyn a na minibus s elektropohonem.
Na zastávce ukáže digitální tabule cestujícím čekajícím na MHD, kdy přesně spoj přijede. Případně je upozorní na zpoždění. Pak nastoupí do moderního nízkopodlažního velkokapacitního autobusu, který nezamoří cestou vzduch kouřem z výfuku. Bude totiž poháněný zemním plynem. Tak by mohla už v příštím roce vypadat písecká městská hromadná doprava. Společnost ČSAD autobusy České Budějovice připravuje obměnu vozového parku. Sedm autobusů Mercedes Benz Conecto s dieselovými motory chce nahradit nízkoemisními a bezemisními vozidly.
Dopravce žádá na jejich koupi o dotaci z IROPu, programu na obnovu vozového parku pro společnosti, které zajišťují dopravní obslužnost hromadnou dopravou v závazku veřejné smlouvy na území obcí a krajů. Dotační podpora je stanovena až na 80 procent pořizovací ceny nových vozidel.

„Můžeme získat až 200 milionů korun. Jelikož žádáme o finanční podporu na šest autobusů, jedná se o celkovou investici ve výši 39 milionů,“ popsal generální ředitel ČSAD autobusy České Budějovice Vladimír Homola.
Podle Vladimíra Homoly je dlouhodobou strategií společnosti nejenom samotná modernizace vozových parků, ale právě i přizpůsobování se ekologickým požadavkům doby. Autobusy na CNG se proto objeví kromě Písku i v ulicích dalších jihočeských měst. V současné době má ČSAD kolem dvaceti CNG autobusů. Jezdí v Českém Krumlově na příměstské dopravě i městské, v Písku na vnitrokrajské dopravě, používá je Komet Tábor.

„Chtěli bychom spoje v Krumlově rozšířit a stejnou motoriku vytvořit ve Vimperku a v Milevsku. Centra jsou tak zahuštěná běžnými spalovacími motory, že je třeba hledat alternaci, a CNG a elektřina ji nabízí. Autobusy na CNG se navíc vyplatí i po ekonomické stránce. Cena nafty sice teď na dva roky klesla, takže byl rozdíl zhruba 25 procent, ale při běžných cenách je finanční rozdíl u CNG a nafty až čtyřicet procent,“ dodal Homola.
Úspory pocítí sama města. V budoucnu by mohla obnova vozového parku snížit náklady z provozu MHD pro město až o milion korun za rok. (Zdroj: Mladá fronta DNES, 20.6.)