Srpen – Volkswagen představil, jaké motory budou pohánět po roce 2020 vozy této značky. Budoucnost je sice hlavně benzínová, více prostoru ale má dostat stlačený zemní plyn. A to v revolučním monovalentním řešení.
„Motor dedikovaný čistě na stlačený zemní plyn (CNG) má oproti dnes využívaným řešením několik výhod. CNG snese vyšší kompresní poměr a motor má pak díky tomu vyšší účinnost. Při pouhé přestavbě benzinového motoru na plyn tuto výhodu ztrácíme,“ říká proděkan pro vědeckou a výzkumnou činnost Fakulty strojní Českého vysokého učení technického prof. Jan Macek, který se na vývoji motoru spolu s ČVUT také podílí.
Jakýkoliv plynový pohon v současnosti potřebuje i nádrž na kapalné palivo, tedy benzín nebo naftu, a to pro studené starty. Pod názvem “Lean CNG Combustion”, tedy “spalování chudé směsi CNG”, se skrývá motor, založený na principu tzv. předkomůrkového dieselu. Má obrovskou kompresi a dvoustupňové zapalování – napřed se zapálí směs v tzv. zapalovací komůrce a pak ve válci. Výhodou je, že směs může být velmi chudá, což znamená jednak nízkou spotřebu a jednak nízké emise NOx.
Má to samozřejmě nevýhody, z nichž obě pramení z monovalentního principu pohonu. Jednak, studené starty rovnou na plyn jsou problematické. A jednak, auto by mělo nádrž pouze na CNG a dostupnost čerpacích stanic není příliš dobrá. Plyn si navíc do kanystru nevezmete jako benzín.