MOTOR JIKOV CNG
CZ    EN
Člen skupiny MOTOR JIKOV GROUP
Přejít k hlavnímu obsahu webu
MOTOR JIKOV CNG > TISKOVÉ ZPRÁVY > Nový motor a dva stupně k dobru Mercedes-Benz E 200 NGD
Nový motor a dva stupně k dobru Mercedes-Benz E 200 NGD

Červenec 2014 – Nejnovější provedení Mercedes-Benzu E dostalo pohon na zemní plyn. Oproti předchůdci se toho změnilo skutečně hodně.
V dnešní době, kdy automobilky ve větší míře myslí také na jiná paliva než benzin a naftu, se začíná provoz na zemní plyn stále více vyplácet. K dispozici však není jenom pro menší vozy, vybrat si můžete i ve vyšší třídě. Mercedes-Benz E 200 NGD, který si dnes představíme, přitom proti předchůdci nezměnil pouze jedno písmeno v názvu (minulé Éčko na plyn se jmenovalo NGT), ale také motor a převodovku.
Ačkoliv i předchozí vydání Mercedes-Benzu E na zemní plyn mělo v názvu číselné označení 200, pod kapotou se nacházela kompresorová osmnáctistovka s výkonem 120 kW a točivým momentem 240 N.m. Testovaná novinka NGD (Natural Gas Drive) si tedy na jednu stranu pohoršila, protože z dvoulitrového objemu nabídne „pouze“ 115 kW v 5000 otáčkách za minutu, točivý moment však vzrostl na 270 N. m a jeho působení pocítíte již od 1250 otáček. Dynamika obou modelů je identická, i když zrychlení z nuly na stovku za 10,4 s není nic pro silniční závodníky.
Faktem však zůstává, že plynové Éčko ani rychlé být nechce. Všechno je uzpůsobeno komfortu a perfektnímu odhlučnění – atmosféra a klid na palubě se podobá typickému ránu někde na venkově, kde většinu zvuků vydáváte jen vy sami…

1

Mercedes-Benz sice omezil výběr převodovek stylem „ber automat nebo nechej být“, špatná volba to však rozhodně není. Na rozdíl od předchozí verze plynové třídy E, která měla pětistupňový automat, totiž máte k dispozici měničovou převodovku 7G-Tronic Plus. Sedm stupňů je poskládaných poměrně daleko od sebe, a přestože si můžete sami pomoci páčkami pod volantem, nakonec je stejně necháte ladem.
Jedinou větší slabinu představuje jistá nevycválanost převodovky při popojíždění v koloně – někdy totiž neví, pro který stupeň se rozhodnout, přičemž občas si podobného jednání všimnete i během podřazování. V ostatních případech řazení nepostřehnete, pokud tedy při potřebě náhlého zrychlení „neprošlápnete“ pedál plynu až na doraz přes spínač kickdownu, díky kterému si automat ještě o jeden stupeň podřadí.

Plyn mu sluší více

Stejně jako u Mercedes-Benzu B 200 NGD, který jsme testovali nedávno, si nemůžete vybrat, na jaké palivo pojedete. Systém totiž primárně spaluje zemní plyn (lahve na 20 kg plynu jsou skryté za zadními sedadly) a teprve až dojde, přepne se automaticky na benzin a čerpá z klasické nádrže na 59 litrů. Přítomnost jiného paliva poznáte pouze podle zeleného nápisu CNG uvnitř ukazatele rychlosti. Uzpůsobeno bylo menu palubního počítače, které zobrazuje aktuální a průměrnou spotřebu i dojezd na obě nádrže. Pokud tedy budeme vycházet z technických údajů výrobce (vůz jezdí průměrně za 4,3 kg plynu a 6,3 litru benzinu na 100 km), vyjde maximální dojezd přes 1400 kilometrů.
I v tomto případě se námi naměřené hodnoty spotřeby liší, nikoliv však výrazně – ve městě jsme při jízdě na plyn dosahovali spotřeby okolo 6,8 kg na 100 km, mimo město padal odběr pod pět litrů a na dálnici, kdy přeplňovaný motor při 130 km/h točí na sedmý rychlostní stupeň velmi nízkých 2300 otáček za minutu, počítejte s pěti kilogramy stlačeného zemního plynu na sto kilometrů.
V reálných kombinovaných podmínkách ujedete na jednu nádrž plynu zhruba 350 kilometrů a poté se systém automaticky přepne na benzin. Tento fakt přitom zaregistrujete pouze díky upozornění palubního počítače a zhasnutí zmíněného zeleného nápisu CNG uvnitř otáčkoměru. Žádné cukání ani podobné neduhy nečekejte, všechno jde naprosto plynule a zcela nepostřehnutelně.
Nemyslete si však, že při jízdě na CNG motor nespotřebovává ani kapku benzinu. Čtyřválec je totiž vybaven přímým vstřikováním a čas od času do spalovacího prostoru „přistříkne“ trochu naturalu, aby uchladil vstřikovače. Zajímavostí navíc je, že se tento úbytek nezaznamená v palubním počítači. Jinými slovy – průměrná spotřeba benzinu zůstává po celou dobu jízdy na plyn konstantní.
Zemní plyn sluší automobilu znatelně lépe. Dynamika sice není ohromující, CNG se však postaralo o živější projev v nízkých otáčkách a menší tendence vadnutí v těch vysokých. Pro obě paliva každopádně platí, že střed spektra otáček je tou nejlepší volbou, ačkoliv udržet se ho není kvůli dlouhému převodování automatické skříně jednoduché. Při potřebě rychlého předjetí nezbude tedy nic jiného než zatlačit pedál plynu řádně do podlahy nebo podřadit standardně dodávanými páčkami pod volantem.
Ať už ale spalujete plyn nebo benzin, je Mercedes-Benz E NGD tím Éčkem, jak ho dobře známe. Kombinace sedmnáctipalcových kol a komfortního podvozku dělá z automobilu houpavý a neuvěřitelně pohodlný koráb, kterému se dost podobá i díky řízení s velmi dlouhým převodem a většímu věnci volantu. Sportovní zacházení není na místě, což naznačují boční náklony a nedotáčivé tendence v zatáčkách. Ostatně zmíněných 115 kW žádné „pohazování“ zadní částí na suchém povrchu stejně nedovoluje.

1

Vyplatí se provoz na CNG?

Pokud se budeme zabývat srovnáním jednotlivých spotřeb při jízdě na plyn a benzin, rozum i peněženka zcela jasně hovoří pro CNG. Už jenom představa, že utratíte v průměru kolem 26 korun za kilogram CNG oproti sedmatřiceti korunám za litr benzinu, notabene když srovnání „kila vs. litry“ představuje rozdíl skoro tří jednotek, zahřeje na srdci i bankovním účtu.

Mercedes-Benz E 200 NGD – Srovnání spotřeby plynu a benzinu (reálné hodnoty)
Režim Spotřeba plyn [kg/100 km] Kč/km* Spotřeba benzin [l/100 km] Kč/km**
Město 6,8 1,77 8,9 3,29
Mimo město 4,9 1,27 6,4 2,37
Kombinace 5,85 1,52 7,65 2,83
130 km/h 5 1,3 6,8 2,52

* Při ceně 26 Kč/kg CNG
** Při ceně 37 Kč/l naturalu

1

Je taky však jedno velké Ale: V dnešní době nás totiž více zajímá srovnání plynu a nafty, jejíž dominance vzhledem k rozšířenosti downsizingu postupně uvadá ve prospěch méně objemných turbomotorů. Pokud sáhnete po adekvátně silném turbodieselu s automatickou převodovkou (čtyřválec 220 CDI BlueTec se 125 kilowatty), zaplatíte 1.172.490 Kč, tedy na korunu přesně co za E 200 NGD. Podle údajů výrobce vás „plynový“ kilometr v průměru vyjde na korunu, zatímco „naftový“ bude o 50 haléřů dražší (při papírové spotřebě 4,5 l na 100 km a ceně 36,50 za litr).
Takového šetření docílíte pouze v případě, že Éčku dopřejete pouze zemní plyn. Veřejných plnicích stanic je však v Česku podle informací Českého plynárenského svazu pouhých 55 (pro srovnání – Německo: 903, Rakousko: 203, Švýcarsko: 136), což znamená, že delší trasy po naší republice vyžadují důslednou přípravu itineráře.
Na rozdíl od běžně dostupných automobilů s pohonem na zemní plyn šetříte s testovaným Éčkem nemalé peníze od prvního ujetého kilometru. V současnosti už navíc nenastává problém s parkováním v podzemních garážích v případě, že jejich majitel nainstaloval detektory úniku plynu a funkční odvětrání. Rostoucí oblibu nakonec potvrzují i samotní řidiči – aktuálně po Česku jezdí přibližně 7.500 vozů na CNG, tedy zhruba o 2000 více než loni.

Zdroj:  www.auto.cz