MOTOR JIKOV CNG
CZ    EN
Člen skupiny MOTOR JIKOV GROUP
Přejít k hlavnímu obsahu webu
MOTOR JIKOV CNG > TISKOVÉ ZPRÁVY > Posádka MOTORU JIKOV bojovala v New Energies Rallye o stupně vítězů
Posádka MOTORU JIKOV bojovala v New Energies Rallye o stupně vítězů

Květen – Na čtvrté místo v první zkoušce pravidelnosti navazujeme bronzem. Čeká nás poslední test sobotního dopoledne, a i když to v tu chvíli netušíme, jedeme „na stupně vítězů“. Na konci prvního dne 6. New Energies Rallye je posádka MOTORU JIKOV na třetím místě!
Za volant Škody Octavie G-TEC na CNG usedl manažer prodeje CNG MOTORU JIKOV Strojírenská a.s., Jan Kocourek. Ekologickou rallye určenou pro auta s alternativním pohonem, součást programu Rallye Český Krumlov, absolvoval již čtyřikrát. „Letos se ale výkony hodnotí a bodují jinak,“ varuje posádku hned před startem ředitel závodu Pavel Kacerovský. Na pozici navigátorů se vystřídali Marek Prášil a Václav Urbánek.

Třídenní soutěž začíná ve čtvrtek v Táboře před střední průmyslovou školou, kde dostáváme startovní čísla a hlavně roadbook – podrobný itinerář, ve kterém se to jen hemží šipkami, domečky, značkami… Je v něm vyznačena každá křižovatka, na které budeme v následujících třech dnech a více než třech stech kilometrech měnit směr jízdy, celkem přes osmdesát stran. Čtvrteční program spočívá v hvězdicové jízdě z táborského Žižkova náměstí do Českého Krumlova se zastávkou u infocentra Jaderné elektrárny Temelín. Ještě se nic neměří, máme pouze limit dojet do cíle během tří hodin. Naprosto jednoduchý úkol však představuje pro některé posádky elektromobilů neřešitelný oříšek – vybité baterie a příliš málo času na dobití. Někteří dobíjejí u infocentra jiní dokonce cestou u benzinových pump. Hned první den se tak ukazuje výhoda auta na CNG oproti elektromobilu, my máme plynu dost a v pohodě dojíždíme do cíle v Pivovarské zahradě v Českém Krumlově, kde už jsou všechny elektromobily do jednoho připojeny „na kabelu“.

Ostrý start přichází v pátek ráno z podia v Jelení zahradě v Českém Krumlově. New Energies Rallye je takzvaná setinové rallye, kde zkoušky pravidelnosti nahrazují rychlostní zkoušky. Nejde o to projet test co nejrychleji, ale co nejpřesněji. Jste-li v cíli i na trati testu rychlejší či pomalejší, než je předepsaná průměrná rychlost, dostáváte trestné body. Soutěž se jede za běžného provozu a posádky netuší, na kterých místech zkoušek bude zrovna probíhat měření, takže když nám vjede do cesty široké tak pro jedno osobní auto traktor, musíme ztrátu někde dohnat…
První test dlouhý 29 kilometrů vede z části po trati rychlostí zkoušky samotné Rallye Český Krumlov. Startujeme u Přídolí a držet máme průměrnou rychlost 48,8 kilometru za hodinu. Snažíme se kontrolovat průměrnou rychlost na několika mobilních aplikacích, ale i tak se v cíli ukáže, že u jednoho průjezdního bodu jsme se výrazně odchýlili. Tohle nebude žádná selanka, shodujeme se s řidičem. „Když to přeženu, tak navigátor i řidič to v určitém ohledu mají náročnější než jezdci skutečné rallye, protože kromě cesty musejí hlídat neustále i rychlost,“ podotýká Jan Kocourek.
Páteční tři zkoušky nás zavedou na českobudějovické Výstaviště, kde pojedeme test na stejném okruhu jako klasická rallye, nejdříve se ale musí opět čekat – téměř čtyři hodiny – než se dobijí elektromobily. My máme nádrž na CNG stále více než z poloviny plnou…
Zkouška na Výstavišti se jede naplno, není čas hlídat průměrnou rychlost, gumy octavie kvílí v zatáčkách, roadbook lítá v kabině a v cíli máme stejně několikavteřinovou ztrátu. Tady se „ekorallye“ nejvíce blíží té skutečné – jde jen o rychlost.

Na konci prvního dne přichází pro posádku MOTORU JIKOV vynikající zpráva – v průběžném pořadí po šesti zkouškách jsme třetí se slušným náskokem před dalšími v pořadí.
Teď to jen nezkazit v sobotu… a hned v prvním testu z Českého Krumlova do Chvalšin přichází chyba. „Hodně jsme se soustředili na hlídání průměrné rychlosti a jednu z křižovatek projeli špatně. Ztrátu jsme sice před koncem dohnali, ale dvě kontroly nás zastihly ještě před tím,“ popisuje chybu Jan Kocourek. „Při dalším čekání v Lipně nad Vltavou na to, až se elektromobily dobijí, jsme vše poctivě propočítali a podařilo se nám nakonec dostat se ve výsledcích zase nahoru,“ doplnil Jan Kocourek. I díky čtvrtému a šestému místu v posledních dvou testech tak nakonec skončila posádka MOTORU JIKOV na celkové páté příčce z 28 posádek. „Je to naše nejlepší umístění za všechny ročníky. Vzhledem k tomu, že náročnost soutěže šla výrazně nahoru, jsme spokojeni,“ dodal Jan Kocourek.
V redukovaném pořadí vozů na CNG skončila posádka MOTORU JIKOV na druhém místě.